תזונה מאוזנת

תזונה מאוזנת אמורה להכיל את כלל מרכבי אבות המזון. מרכיבי המזון השונים מהווים אנרגיה, הדרושה לקיום גופנו. כמו כן, את חומר הגלם החיוניים לבנייה ושמירה על גופנו.
 אבות המזון כוללים את החלבונים, השומנים, הפחמימות ויטמינים ומינרלים.
 החלבונים : בנויים מחומצות אמינו שמספקים את חומר הגלם לבניית תאי גוף וריקמת שריר.
כמו כן החלבון מעורב בתפקידים שונים : תפקוד כבד, פירוק שומנים, הפרשת הורמונים, רמת כולסטרול תפקוד כליות ועד…
 חלבונים וחשיבותם לגוף : 
 א. הם דרושים לגוף לבניית תאים חדשים.
 ב. הם מהווים את המרכיב העיקרי בכל תא ואחראים על איזון הנוזלים.
ג. הם דרושים לפעילות הכבד, לבניית הורמונים ואנזימים.
 ד. הם דרושים לבניית נוגדנים למערכת החיסון.
 ה. הם משמשים כנשאים בהעברת חומרים מהתא אל החוץ ולהיפך.
 ו. הם משמשים כמאגר אנרגיה לשעת הצורך.
 השומנים בגוף שומרים על חום הגוף, מהווים חומר מבודד לגופנו ותפקוד הורמונלי.כמו כן, השומן מגן על מבנה האברים הפנימיים. בשומנים קיימים חומצות אמינו המהווים בסיס לבניית חלבונים.
 שומנים וחשיבותם לגוף
 א. השומנים מהווים את מאגר האנרגיה בגוף.
ב. השומנים מסייעים בבניית התא ומהווים את אחד ממרכיבי קרום התאים, קרום המווסת את כניסת ויציאת המרכיבים החיוניים מהתא ולתוכו.
 ג. השומנים מהווים ריפוד והגנה לתאים, רקמת השומן מתרכזת בשכבה התת-עורית ומרפדת את האיברים הפנימיים.
 ד. הגנה מפני איבוד חום הגוף ושמירה על טמפרטורה תקינה בגוף, מאחר שהם מבודדים את הגוף.
 ה. השומנים מסייעים ביצירת הורמונים שונים. 
 פחממות וחשיבותם לגוף
 הפחממות מהוות מקור לאנרגיה זמינה בגוף – משמע, הגוף יכול לפרק אותם במהירות לאנרגיה בשעת הצורך. חשוב שהפחממות יגיעו ממקור של פחמימה מורכבת. קיים הבדל מהותי ואיכותי בין הפחמימות הפשוטות לבין הפחמימות המורכבות.
 הפחמימות הפשוטות :נמצאות בכל המזונות המכילים סוכר לבן, קמח לבן ועוד…
 החסרונות באכילת פחמימות פשוטות

  • נחשבות כאנרגיה ריקה, אנרגיה שאינה מספקת לגוף את אבות המזון וללא ערך תזונתי אלא רק ערך קלורי.
  • הפחמימות הפשוטות מעלות את רמת השומנים בדם.
  • הפחמימות הפשוטות מגבירות את "אי-הסבילות לגלוקוז", כיוון שלאחר ארוחה עשירה בפחמימות פשוטות, קיימת הפרשה מוגברת של אינסולין לדם.
  • הפחמימות הפשוטת מספקות קרקע פוריה להתרבות חיידקים ופטריות.
  • הפחמימות המורכבות : נמצאות במזונות המכילים דגנים שונים : חיטה מלאה, אורז מלא,
    שיבולת שועל ועוד… קליפות הדגנים מכילות ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.

     החשיבות באכילת פחמימות מורכבות

  • הפחמימות המורכבות מכילים סיבים תזונתיים. הסיבים התזונתיים סופחים כמויות מים גדולות ולכן הם מגדילים את נפח הקיבה ומעניקים תחושה של שובע.ספיחת הנוזלים על ידי הסיבים התזונתיים תורמת גם לניקוי מערכת העיכול מפסולת. כמו כן, סופחים שומנים כולסטרול ורעלים הנמצאים בדם.
  • הערך הגליקמי של הפחמימות המורכבות הינו נמוך ולכן פירוק הסוכרים יהיה איטי, כתוצאה מכך – הפרשת האינסולין לדם תהא נמוכה.
  • הפחמימות המורכבות משמשות בגוף ליצירת אנרגיה ולכן פחת נאגרות כשומן בגלל תהליך הפירוק האיטי שלהן. כתוצאה מכך – הגוף מנצל טוב יותר את הפחמימות המורכבות ומייצר מהן אנרגיה זמינה לפעיליות שונות ובמצב זה, נייצר פחות שומן ובכך נשמור על רמת המשקל בגוף.  
  • ויטמינים וחשיבותם לגוף :
     ויטמינים הינם מולקולות אורגניות והכרחיות לתהליכים של חילוף חומרים בגוף. תפקידם לזרז את קיום התהליכים הביוכימיים המתרחשים בגוף.

  • ויטמין A נחשב "ויטמין הזיהומים" תומך במערכת החיסון בדרכים רבות. הויטמין תומך
  • במערכת הריריות המצפות את חלקה הפנימי של כל מערכת העיכול. הוכח שוויטמין מהווה תוספת בעלת ערך רב למחלות מעיים, ( דלקת במעי הגס קוליטיס ) והסובלים        ממחלות קרוהן. ויטמין A מונע את היווצרותם של סוגי סרטן, לרבות סרטן הערמונית
    וסוגים מסוימים של לוקמיה.

  • קבוצת ויטמין Bכל אחד מהגורמים בקבוצת התזונה הוא בעל תכונות טיפוליות ייחודיות, יש לכולם שני הבטים משותפים, : הם אחראים על הפקת אנרגיה על ידי מיצוי “דלק" מהפחמימות, החלבונים והשומנים במזוננו.
  • בטבע הם נמצאים ביחד – לחומרי התזונה מקבוצה B יש סיבה להופיע בטבע ביחד? אולי להשיג את מטרתם המשותפת?ואם זאת הסיבה , האם העדר של אחד מהם או יותר יפריע לחילופי האנרגיה שלנו, לבריאותנו? השערות אלה הן נכונות ולמעשה, יש בהן כדי להסביר מדוע תהליכי עיבוד המזון מפריעים לאיזון של חומרי התזונה באוכל שלנו ותורמים להיווצרותן של מחלות ניווניות.
  • הוויטמנים מקבוצת B – שלובים זה בזה, ההפרדה ביניה תפחית את מידת תפקודם יחד כשלמות מאוזנת ותפגע בצורך לשמור אותם ביחד. צריכתם ביחד, תאפשר לנצל את תכונותיהם האינדיבידואליות.
  • ויטמין B1 : ספק האנרגיה של המוח.
  • ויטמין B2 : נוגד חמצון ומעניק אנרגיה. 
  • ויטמין B3 מכונה ניאצין : מפקח על הכולסטרול, משקם את המפרקים, את השפיות ובולם את הסוכרת. הוא הוויטמין שהרפואה המערבית מחשיבה כתרופה. ייתכן כי הוא ה"תרופה" היעילה ביותר לאיזון הכולסטרול.
  • ויטמין B6 : החיוני ביותר בקבוצה B , מכונה פרידוקסין. ויטמין זה חיוני ביותר להבטחת בריאותן ההורמונלית של נשים, ממלא תפקיד מכריע בשמירה על מאזן ההורמונים הנשיים בגוף. במניעת סוכרת ומחלות לב ובחיזור המערכת החיסונית.
  • הוויטמין מפחית את היווצרות הסידן אוקסלאט, המהווה את המרכיב העיקרי של רוב האבנים בכליות ומסייע לגוף בחילוף החומרים של המינרלים.

  • ויטמין B12 : מהווה זריקת מרץ לגוף. נמצא בכל סוגי המזון שמקורם מין החי. גופנו מסוגל ליצרו באמצעות החיידקים הידידותיים הנמצאים במערכת העיכול. 
  • ויטמין C : חשוב ביותר למערכת החיסון, להפחתת זיהומים ומניעת מחלות לב, כגורם מעכב חמצון, חיוני לתחזוקת ררקמת חיבור ובעל חשיבות רבא לחילוף החומרים של הכולסטרול ולהפיכתו למיצי מרה. ויטמין C משתתף בתהליכים ביולוגים רבים בגופנו
  • ויטמין D : מסייע בחילוף החומרים של הסידן ולבניית העצמות. הויטמין מגבי את ספיגת הסידן והזרחן במערכת העיכול.
  • ויטמין E : תפקידו העיקרי – הוא אחד מנוגדי החמצון החשובים. הוא מנטרל רדיקלים חופשיים ומונע נזקים שהם גורמים, במיוחד ללב, לכלי הדם, לעור, למוח ולמערכת ההורמונלית. מחקרים רבים מוכיחים את יכולתו של הויטמין להגן מפני מחלות לב, כלי דם ועוד. 
  • ויטמין K : חיוני לתהליך קרישת הדם. רוב הויטמין מתקבל מהמזון שאנו אוכלים.
  •  מינרלים – סידן : בונה עצמות וחיוני גם לאברי גוף נוספים. הסידן מרכיב תזונתי הנמצא בגופנו בכמיות גדולות. הסידן מפחית את הסיכון ליתר לחץ דם. במחקרים נמצא שתוספי הסידן יכולים לשפר את בריאות הלב מאחר שהם מסייעים בהורדת רמת הכולסטרול והטריגליצרידים בדם.

     מגנזיום :

     המינרל החשוב ביותר ללב. הוכח מדעית כי מגנזיום הוא המינרל החשוב ביותר לבריאות הלב. מעל ל-300 אנזימים בגוף תלויים במינרל זה.
    למגנזיום יש נגיעה כמעט בכל היבט של בריאותנו. מה ניתן להשיג באמצעות נטילה יומית של התוסף מגנזיום :

  • קצב לב בלתי סדיר הופך לסדיר.
  • שיפור ביתר לחץ דם.
  • הגוף שומר על איזון טוב יותר של אשלגן, מינרל בעל חשיבות עבור מערכת הלב וכלי דם.
  • הלב שואב נפח גדול יותר של דם ללא צורך בחמצן.
  • כלי דם מכווצים הופכים לרפויים ומאפשרים לדם לזרום ביתר חופשיות.
  • המינרל אינו מאפשר לטסיות הדם להיצמד זו לזו ובכך מקטין את הסיכון להיווצרות של קרישי דם החוסמים את העורקים.
  • אשלגן :

  • תפקידו העיקרי של האשלגן הוא לדאוג לתפקוד תקין של דפנות התאים שלנו.
  • פעולה זו מתבצעת בשיתוף פעולה עם הנתרן, כאשר האשלגן נשאר בתוך התאים והנתרן נותר מחוץ לתאים. פעילות שנייה של האשלגן הוא לתמוך בריכוז ובפעילות       המגנזיום, מרכיב תזונתח החיוני לבריאות הלב. כאשר רמת האשלגן נמוכה, עולה הסיכון במצבים מסכני חיים כמו בעיות בקצב הלב, אי-ספיקת לב ושבץ.
    ברזל :

  • הברזל חיוני לקיום ההמוגלובין, הוא החומר בדם שנושא את החמצן לכל תא מתאי הגוף.
  • הסכנות בחסר של המינרל : אנמיה, היא ככל הנראה המוכרת ביותר של חסר בברזל. חסר קל בברזל יוביל לקשיי למידה, עייפות, ירידה במערכת החיסון, תפקוד גופני לקוי, טמפרטורת גוף נמוכה ותפוקה ירודה של הורמון בלוטת התריס.
  • אבץ :

  • האבץ משפיע על מערכת החיסון וחיוני לתפקוד תקין של כל תא בגופנו.
  •               חסר באבץ יגרום למספר בעיות בגופנו : סוכרת, הפרעות פסייאטריות, הגדלה של בלוטת הערמונית, קטרט, מחלות לב, תהליכים ניווניים במוח ובמערכת העצבים, בע   בתפקוד מערכת החיסון, הפרעות בעיכול, הצטברות של מתכות רעילות, הצטננויות דלדול העצם , עייפות, חוסר תאבון ותסמינים נוספים הנובעים מחוסר איזון של הסוכר בדם.

    נחושת :

  • הנחושת היא מינרל רב עוצמה. המינרל מסייע ללב לתפקד בצורה טובה יותר, הוא אף מקח על רמות הכולסטרול, הסוכר וחומצת השתן בגופנו.
  • הנחושת מקלה על החולים בדלקת מפרקים שיגרונית.
  • הנחושת שומרת על רמה מאוזנת של חיידקים הנלחמים בשמרי הקנדידה.
  • נחושת דרושה לשם ייצור קולגן בעצם, היא מהווה גם תוסף חיוני להחלמת העצם.
  • הנחושת מסייע לחיזוק העצמות, מגביר ייצור של תאי דם אדומים ולבנים.
  • חסר או עודף של המינרל : עלולים להגביר את פעילות הרדיקלים החופשיים
  • ובכך להגדיל את הסיכון ללקות במחלת לב או במחלות כרוניות ניווניות אחרות.

  • מינון יתר מעודד את הכולסטרול להידבק לדופן הפנימית של כלי הדם ומעלה את הסיכון להתקף לב.
  • כרום :

  • הכרום מאזן את הסוכר בדם. רמות סוכר לא מבוקרות והפרעות בעיבוד האינסולין אחראיות לרוב המחלות הכרוניות שלנו 
  • כאשר נוטלים בקביעות את המינרל הזה, יש לו השפעה טיפולית רבה על מגוון הבעיות שנובעות מהתנגדות לאינסולין או שמוחרפות בגללה, כמו השמנת יתר, מחלת קרוהן, ודלקת מעיים, כיבים, דלקת קיבה, טרשת נפוצה, מיגרנות, תסמונת קדם-וסתית.
  • תכונותיו של הכרום :
  • הוא החומר התזונתי החשוב ביותר בתהליך חילוף החומרים של הסוכרים.
  • סוכרת : הכרום חיוני לאיזון סוכרת שאינה תלוי באינסולין ( סוג II ). הוא יכול גם להועיל לאנשים שסובלים מסוכרת התלויה באינסולין ( סוג I ).
  • השמנת יתר : קיים קשר גם מתנגודת לאינסולין. עלייה במשקל היא גורם ותוצאה של הפרעה זו.
  • האמצעי הטוב ביותר להשלת משקל עודף. על-פי המחקרים פועל הכרום בכמה חזיתות :
  • הכרום מפחית את התשוקה לסוכר ובכך הוא מקל על מטופלים להתמיד בתפריט דל פחמימות.
  • גם בלי לעשות דיאטה, יכול המינרל להלות את מסת הגוף הכללית ומזרזת את חילוף החומרים ושורפת שומנים. 
  • כאשר אתם מצמצמים את כמות הקלוריות שלכם, הכרום עוזר למנוע אובדן של רקמת שריר רזה.
  • המינרל מגביר את שרפת הקלוריות בהתעמלות, מה שהופך את הירידה במשקל לקלה יותר. פעילות גופנית מגבירה את הפרשת הכרום ומגבירה את הצורך בנטילת התוסף.
  •             לבריאות שלמה ומאוזנת…